Utazásom a sörfőzés világában

Zymosis

Zymosis

Ninkaszi kincse - maláta

2022. július 25. - Pődör István

A mezopotámiai ihletésű sör következő fázisa a maláta "elkészítése". Réges-régen úgynevezett bappir-t használtak a sörfőzéshez, ez nem más, mint malátából, lisztből, mézből vízből és fűszerekből készült kenyér/lepényszerűség. Ezen most sokat gondolkodtam, hogy mégis hogy működhetett, hiszen ha a malátát megsütöm, akkor lőttek az enzimeknek, ott már nem lesz a keményítőből cukor. Ezért én kicsit el fogok térni ettő

A következőkből fog állni a bappir-om:

  • árpamaláta
  • egy kevés tönkölybúza maláta (a tönkölybúza szintén egy ősi gabonafajta, amit a mezopotámiaiak is ismeretek és termesztettek)
  • darált datolya, füge
  • méz
  • esetleg valamilyen fűszer
  • szükség szerint egy kis liszt

Ezt a keveréket forró vízzel elkeverve egy sűrű masszát fogok készíteni, ami a cukrosodáshoz szükséges hőfokon tartok fél órát, majd kisütöm sütőben.

A sörfőzés napján egy kevés frissen roppantott malátával együtt cefrézem a bappir-t.

A recept amit használtam:

  • 250 g pilsner maláta
  • 250 g tönkölybúza maláta
  • ~ 40 g aszalt datolya feldarabolva (ez kb 6 mag nélküli datolyát jelentett)
  • ~ 40 g aszalt füge feldarabolva (kb 2 db)
  • 25 g méz
  • 5 g zúzott koriander
  • negyed zúzott szerecsendió
  • 5 dl forró víz
  • 100 g tönkölybúzaliszt a tészta összeállításához

1.jpg

Összekeverve nagyjából elérte a 65 C-os hőmérsékletet, így hagytam 20 percig. Utána sütőpapírral kibélelt tepsibe tettem, elosztottam egyenletesen.

2.jpg

Majd sütőben kisütöttem. Sokat szórakoztam vele, mert nehezen akart száradni, ezért nem írok hőmérsékletet és időt.

3.jpg

Mikor már azt hittem, hogy kész, megfordítottam, és az alja még elég nyersnek tűnt, így visszakerült a sütőbe.
Kicsit így az egyik oldal jobban megpirult, de nem égett meg.

Végül csak elkészült, várja a főzés idejét.
4.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://zymosis.blog.hu/api/trackback/id/tr1117890745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása