Utazásom a sörfőzés világában

Zymosis

Zymosis

Vadélesztő befogása

2022. július 20. - Pődör István

Mindig is érdekelt a spontán erjesztésű sörök világa, ezért úgy döntöttem, hogy én is megpróbálom. A természetben rengeteg helyen találkozhatunk vadélesztővel, például gyümölcsökön, virágokon, telelő darázskirálynők gyomrában...

Én most a virágokat választottam. Az udvarunkon lévő szarkalábakból levágtam kb 6 virágot, és egy kis üvegnyi 100%-os almalébe tettem pár napra. Ez tökéletes táptalaj az élesztőknek, mivel tele van egyszerű cukrokkal, és az almalé alacsony ph-ja segít elkerülni a nem kívánatos organizmusokat. Pár nap alatt láthatóan beindult az erjedés. Sajnos erről a fázisról nem készítettem fényképet. Nagyjából 3 hét múlva kellemes almabor illatú lett a kis starter. 

A következő fázishoz készítettem malátakivonatból, élesztő tápsóból és vízből egy élesztő startert. Fél liter vízben felfőztem 50 g kivonatot, majd azt lehűtöttem, és egy kifertőtlenített üvegbe töltöttem. Az almaleves üvegből leöntöttem a lé nagy részét, a maradékot az üledékkel pedig a malátakivonatos cefrébe öntöttem. Napfénytől védett helyre tettem, pár nap múlva jól láthatóan erjedésnek indult, hófehér habbal a tetején.

eleszto_starter.jpg
Illatra mintha egy jófajta belga sör lenne, ami nem meglepő, mert a természetben megtalálható élesztők nagy része POF+. 

Jelenleg várom, hogy teljesen leerjedjen, aztán főzök vele egy próbasört.
Az erjedés végével szépen letisztult a sör, az élesztő pedig leült az aljára.
eleszto.jpg

Érdekes olvasmányok:
https://fermentator.hu/2020/08/17/lombic_lambic_23_d/
https://bootlegbiology.com/diy/capturing-yeast/

A bejegyzés trackback címe:

https://zymosis.blog.hu/api/trackback/id/tr7817887357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása