Utazásom a sörfőzés világában

Zymosis

Zymosis

Első próbálkozásom a lambic-ok világában

2023. június 24. - Pődör István

Már egy ideje megfogadtam, hogy megpróbálkozok egy lambic főzésével. Vegyes sikert értem el.
Ha már lambic, akkor megpróbálkoztam a turbid mash-inggel. Ez eléggé hasonlít a dekokciós cefrézéshez, csak itt nem a cefre sűrűjéből veszünk el, hanem a folyékony részből. Ezt 82 °C fölé melegítve megállítjuk az enzimek működését, ezzel magas keményítő tartalmú cefrét nyerünk, amik majd az erjedés során a sörélesztőn kívül minden más (brett, lactobacillus, pediococcus) szívesen elfogyaszt.

A recept (10 literes adag):

  • 1250 g pilseni maláta
  • 1250 g malátázatlan búza
  • 5 g "állott" saaz - 30 perc forralás
  • 2000 g meggy

Cefrézés (a hőlépcsőket forró víz hozzáadásával kell elérni):

  • 45 °C - 0,5-0,6 l/kg - 10-20 perc
  • 58 °C - 10 perc -> 5 dl levet levenni, 82 °C fölé melegíteni
  • 66 °C - 30 perc -> 1 l levet levenni, 82 °C fölé
  • 72 °C - 30 perc

 Leválasztott lé hozzáadása, mashout, 88 °C-os vízzel máslás.

A főzést megelőzően pár hónappal kitettem egy adag komlót egy papírzacskóban a konyhába, így próbáltam a letárolt komlót helyettesíteni.

Forralás végén a méréseim szerint alacsony SG-t értem el, így 100g száraz maláta kivonatot adtam hozzá.
Ezután hűtés, majd Fermentis K-97 élesztővel beoltás (tudom, ez így már nem tradícionális lambic, de azt akartam, hogy kicsit hamarabb végezzen).

Innen kezdődött a jó része az egésznek. Megittam a következő söröket, majd az üveg alján lévő üledéket az erjedő sörhöz adtam: 

  • 3 Fonteinen Oude Kriek
  • Boon Oude Kriek
  • Boon Oude Geuze
  • Abbaye Notre-Dame D'Orval (ez nem lambic, de brettel erjesztett)

2022 augusztusában történt a főzés.

Képek a főzésről:

1-2 hónap erjedés után szépen megjelent "fertőzés" a sör tetején amit más sörnél nem szeretnék látni:
pellicle1.jpg

 2023 februárjában hozzáadtam a meggyet, ami után nem sokkal ismét megjelentek a buborékok:

Ezután már csak a palackozás volt, és beküldhettem a versenyekre. Azokat az üvegeket, amiket ismerősöknek ajándékoztam, 0,375 l-es pezsgősüvegekbe töltöttem, amit leviaszoltam. 

A versenyeken vegyes sikereket értem el:
A szegedi II. Corso-Korsó házisörfőzők versenyén 41 ponttal 3. helyet értem el. Pontozólap
A budapesti XI. Házisörfőzők nemzetközi versenyén 26 ponttal, nem értem el helyezést. Pontozólap

Mivel egy műanyag hordócskában erjesztettem, így túl sok oxigént kapott, ez jól le is van írva a pesti pontozólapon. Szóval a következő próbálkozás üvegballonba fog kerülni. Hamarosan tervezem újra lefőzni.

Hasznos linkek:
https://beerandbrewing.com/basic-kriek-lambic-recipe/

A bejegyzés trackback címe:

https://zymosis.blog.hu/api/trackback/id/tr9317894729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása